Sunday 2 September 2012

Bolehkah isteri menuntut tunggakan nafkah?


Bolehkah isteri menuntut tunggakan nafkah?




Salam Aidilfitri kepada semua pengunjung Pesona Syariah,


Apa pendapat anda sekalian? Boleh ke isteri-isteri menuntut tunggakan nafkah daripada suami? Ada dalil ke yang membolehkan isteri-isteri menuntut tunggakan nafkah daripada suami? Dulu tak pernah pun nak tuntut... kenapa sekarang baru nak tuntut?

Pelbagai persoalan tentunya bermain di fikiran suami-suami dan isteri-isteri. Bagi yang belum berumahtangga, ini merupakan satu `ilmu pengetahuan' yang amat berguna. Tentunya masa kursus pra-perkahwinan, penceramah ada memaklumkan tentang tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak. Kalau ada yang `miss' tanpa sebab yang munasabah, maka para isteri dah nampak jalan cara nak memohon nafkah yang tertunggak atau terhutang tersebut.

Di dalam ayat al-Quran yang berbunyi :


الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا

maksudnya :

Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

Ayat di atas merupakan asas bagi hak wanita untuk menerima nafkah daripada suami. Perkataan `anfaqu' yang digunakan dalam ayat di atas berasal daripada perkataan nafaqa yang membawa maksud tanggung atau sara.

Saya teringat satu hadis yang bermaksud : `Sesungguhnya orang yang paling baik di kalangan kamu ialah orang yang paling baik menjelaskan hutang'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...