Tuesday 13 March 2012

Suami cerai isteri kerana tiada sefahaman

Suami cerai isteri kerana tiada sefahaman





Azman dan Nora baru setahun jagung mendirikan rumahtangga. Selepas lebihkurang 7 bulan berkahwin, Azman telah bertindak keluar meninggalkan rumah sewa mereka. Tiada pertengkaran yang berlaku antara mereka. Bahkan Nora adalah seorang isteri yang penyabar dan mempunyai peribadi mulia dan lemah lembut. Maka tinggallah Nora keseorangan di rumah sewa, malam menanti siang, siang menanti malam. Air mata sememangnya menjadi teman pengubat duka.

Baru-baru ini Azman datang mengunjungi Nora di pejabat. Nora menghadiahkan senyuman apabila ternampak Azman. `Alhamdulillah, suamiku masih lagi mengingati dan menyayangi diriku', detik hati Nora kegirangan.

`Nora, antara kita tidak ada sefahaman lagi. Abang akan menceraikan Nora di mahkamah syariah nanti', ujar Azman tegas. Menggigil tubuh badan Nora mendengar kata-kata yang terpacul daripada mulut suami yang sangat disayangi. Walaupun perkahwinan mereka bukan atas dasar cinta, bahkan semuanya diatur oleh ahli keluarga kedua-dua belah pihak tetapi 7 bulan hidup bersama sebagai suami isteri telah mencambahkan rasa kasih dan cinta Nora terhadap Azman.

Nora mengangguk lemah. `Kenapa bang? Apa yang membuatkan abang mengambil keputusan begini?', perlahan Nora bertanya. 

`Pertama, cara hidup kita berbeza, tak serasi. Cara hidup abang, dengan cara hidup Nora tak sama. Kedua, abang belum bersedia untuk berumahtangga. Ketiga, abang tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadap Nora. Keempat, abang tidak mahu terus menerus rasa berdosa terhadap Nora. Kelima, abang tidak mampu menunaikan nafkah batin kerana tidak lagi mempunyai rasa kasih sayang terhadap Nora. Biarlah kita bawa haluan kita masing-masing', jawab Azman dalam nada yang lembut tetapi tegas dengan keputusan yang dibuat.

Azman telah memfailkan perceraian secara baik di Mahkamah di bawah Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam. Kedua-dua ibubapa Azman dan Nora hadir di Mahkamah. Hubungan kekeluargaan antara dua buah keluarga tetap erat. Nora juga amat disayangi oleh keluarga mertua.

Masalah di sini ialah bukanlah Nora tidak menyayangi Azman, tetapi Azman masih lagi mengingati kekasih lama, Diana. Perkahwinan ini diharapkan Azman dapat membantu beliau melupakan Diana, tetapi masih belum berhasil. Azman seringkali keluar out-station dan berhibur dengan rakan-rakan, tetapi wajah lembut Diana masih terpampar di mana-mana. Tetapi, adakah ini balasan yang patut diterima oleh Nora? Setelah setahun berkahwin dan berkorban akhirnya dihadiahkan title `janda'.

`Inilah yang dikatakan jodoh... jadi jodoh mereka setakat itu sahajalah', inilah antara kata-kata yang terpacul dari mulut salah seorang ahli keluarga yang hadir. 

Semasa di dalam Mahkamah, Yang Arif Hakim meneliti Saman Dan Pernyataan Tuntutan yang difailkan oleh Azman. 
`Adakah perkahwinan ini tidak boleh diselamatkan lagi' soal Tuan Hakim. 
`Ya', Azman menjawab pendek.
`Adakah perceraian ini satu-satunya jalan penyelesaian' soal Tuan Hakim lagi sambil mencatat butir-butir jawapan Azman.
`Ya', jawab Azman sambil menoleh melihat Nora yang duduk disebelahnya.

Nora diam seribu bahasa. Tiada perkataan yang nak diluahkan dan dirayu apabila suami sudah bertekad untuk melepaskannya.

`Adakah puan bersetuju untuk berpisah' soal Tuan Hakim.
`Keputusan ditangan suami' jawab Nora.

`Ini adalah perceraian secara baik. Maksudnya selepas ini janganlah ada dendam di hati. Saya harap Puan dapat menjaga diri di sepanjang tempoh eddah. Suami boleh merujuk Puan semasa tempoh eddah. Encik boleh lafazkan cerai, sebut nama encik kemudian lafazkan cerai talak satu terhadap isteri, sebut nama isteri encik. Istighfar dan mohon keampunan daripada Allah. Sebelum itu, eloklah bermaaf-maafan', ujar Tuan Hakim lembut.

Nora tunduk mencium tangan suaminya sambil memohon maaf atas segala kesalahan selama berumahtangga dan mohon agar dihalalkan segala makan minum. Begitu juga dengan Azman meminta maaf atas segala kepincangan beliau sebagai suami selama tempoh perkahwinan.

Azman menarik nafas dalam-dalam. Azman diam sebentar. Mungkin mencari kekuatan untuk melafazkan sesuatu yang tidak pernah terucap sebelum ini. Nora hanya tunduk, tenang. Suasana sunyi seketika.

`Astaghfirullahal`azim, saya Azman bin Aziz, saya ceraikan isteri saya Nora binti Abdullah dengan talak satu'

`Puan dengar lafaz suami puan', soal Tuan Hakim perlahan.
`Ya' jawab Nora sambil mengangguk.

Yang Arif Tuan Hakim tekun merekod lafaz talak serta butir-butir persetujuan antara Azman dan Nora.


Benarlah firman Allah swt :

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (30:21) 
`Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir'

Sesungguhnya rasa kasih sayang antara suami isteri adalah suatu nikmat anugerah Allah swt kepada hamba-hambaNya. Perasaan cinta dan kasih sayang ini boleh hadir secara semulajadi atau kita berusaha serta berdoa bersunggguh-sungguh ke hadrat Yang Memegang Segala Hati dan Perasaan agar Allah swt mencampakkan rasa kasih suami kepada isteri, dan kasih isteri kepada suami. Suami isteri juga boleh pergi bercuti berdua atau menghadiri Seminar / Kaunseling sebagai salah satu usaha ke arah mempertahankan mahligai yang telah dibina. Setelah segala usaha yang bersungguh-sungguh telah dibuat tetapi masih belum menampakkan hasilnya, maka terpulanglah kepada mereka untuk membuat keputusan yang terbaik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...