Tuesday 13 March 2012

Keadilan di Mahkamah Syariah


Keadilan di Mahkamah Syariah



Sejak akhir-akhir ini saya amat terasa kesibukan yang mencengkam. Bukannya apa, kesibukan nak menyiapkan hujah-hujah dalam tempoh masa yang ditetapkan. Perlu banyak membaca. Kena teliti betul-betul keterangan semua pihak, sama ada di pihak Plaintif atau Defendan. Rujukan dah confirmlah kena ada. Beban pembuktian, tahap pembuktian yang diperlukan dan lain-lain lagi...

Bila menaip hujjah tu, terbayang wajah-wajah klien yang menanti penuh dengan harapan agar kes dapat diselesaikan dan dapat keputusan yang memuaskan dan memihak kepadanya. Tetapi, sebagai seorang pengamal undang-undang syariah kita memahami kehendak keadilan di sisi undang-undang Islam di Mahkamah Syariah.

Bukan isu kalah atau menang kes, tetapi keadilan kepada kedua-dua belah pihak. Ini adalah kerana tujuan undang-undang ialah untuk mencapai keadilan dengan memberikan hak kepada yang berhak dan meletakkan sesuatu kepada tempatnya dan untuk mengelak dan menghapuskan kezaliman.

Terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menyentuh berkenaan prinsip keadilan yang menyuruh agar manusia sentiasa berlaku adil dan menegakkan keadilan.

(1) Surah As-Syura, ayat 14
(2) Surah An-Nisa, ayat 135
(3) Surah An-Nisa, ayat 58
(4) Surah Al-Maidah, ayat 8
(5) Surah Al-An'am, ayat 152
(6) Surah Al-Baqarah, ayat 282
(7) Surah An-Nahl, ayat 90

Allahyarham Prof Ahmad Ibrahim ada menyebut bahawa semua manusia dituntut untuk berlaku adil dalam apa sahaja urusan atau jawatan terutama sekali dalam semua aspek pentadbiran di Mahkamah Syariah. Semua pegawai yang terlibat termasuk Hakim, pegawai undang-undang, peguam, saksi dan juga pegawai agama dituntut untuk berlaku adil kerana mereka akan melaksanakan tugas untuk menegakkan keadilan. Semua Hakim selain daripada bersikap adil, hendaklah mengetahui dengan mendalam tentang hukum-hukum dan undang-undang yang ia perlu laksanakan.

Prof Mahmud Saedon dalam tulisannya bertajuk Acara Mal Syariah Satu Analisis ada merujuk kepada 3 ayat dalam Surah Al-Maidah :

(1) Al-Maidah, ayat 44 :

إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلاً وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ (5:44)


Maksudnya : `Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. Dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. Barang siapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir'.


(2) Al-Maidah, ayat 45 :

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (5:45)


Maksudnya : `Dan kami telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (At Taurat) bahwasanya jiwa (dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka-luka (pun) ada qisasnya. Barang siapa yang melepaskan (hak qisas) nya, maka melepaskan hak itu (menjadi) penebus dosa baginya. Barang siapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim'


(3) Al-Maidah, ayat 47 :

وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Maksudnya : `Dan hendaklah orang-orang pengikut Injil, memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah di dalamnya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik'


Berdasarkan 3 ayat di atas, Prof Mahmud Saedon mengulas bahawa `ayat-ayat di atas menerangkan bahawa golongan yang tidak menghukum berdasarkan syariah Islam akan tergolong dalam salah satu daripada kumpulan yang ditegaskan oleh Allah tadi, iaitu : kafir, jika keengganan untuk melaksanakan hukum-hukum Allah ini kerana keingkaran dan tidak beriman terhadap kebenaran undang-undang Islam. Jika hanya menyeleweng daripada hukum atau undang-undang Islam tetapi tidak mengingkari atau mendustakannya maka mereka akan tergolong dalam golongan orang yang fasiq dan zalim. Oleh yang demikian, patuh kepada Islam dan syariahnya merupakan tuntutan agama'.

Berat sungguh amanah, beban dan tanggungjawab yang dipikul oleh pengamal syariah. Kadang-kadang terasa diri ini begitu kerdil di sisi Allah swt untuk memikul amanah ini. Sebagai pengamal syariah juga, saya terasa kita semua bertanggungjawab untuk menyebarkan keindahan dan keadilan syariah Islam kepada semua, tidak kira sama ada kepada sesama Muslim atau bukan Islam. Mengapa saya mengatakan demikian? Ini adalah kerana terdapat juga rakan-rakan seagama kita yang terkeliru dengan prinsip perundangan Islam yang sebenar. Ramai yang memahami syariah mengikut kacamata dan pemahaman sendiri ataupun mencedok daripada teori barat.

Moga perlaksanaan syariah di bumi Malaysia yang tercinta ini menjadi kenyataan!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...