Friday 9 March 2012

Saya setuju nikah dengan abang tetapi dengan syarat...


Saya setuju nikah dengan abang tetapi dengan syarat...






`Saya setuju nikah dengan abang tetapi dengan syarat abang berikan saya hantaran RM15,000, 10 ekar tanah kebun, seutas rantai tangan emas, sebentuk cincin dan mas kahwin RM1,000' ujar Puan Z kepada Encik K tegas.

Pujukan demi pujukan oleh Encik K untuk berkahwin dengan Puan Z selama ini yang ditolak mentah-mentah akhirnya berjaya juga. Inipun disebabkan Puan Z terperangkap dengan syarat yang dinyatakan sendiri. Puan Z meletakkan syarat barang-barang hantaran dan hadiah perkahwinan yang baginya Encik K tidak akan setuju kerana terlalu tinggi dan mahal. Tetapi Puan Z silap, Encik K terus menyatakan persetujuan dan selang beberapa hari Encik K terus hadir ke rumah Puan Z menyerahkan geran-geran tanah tersebut.

Puan Z menyenaraikan segala keburukan sikapnya kepada Encik K agar Encik K berubah hati dan enggan berkahwin dengannya tetapi Encik K tetap dengan keputusannya. Anak-anak Encik K yang telah dewasa hadir ke rumah Puan Z, memarahi Puan Z dan meminta agar dipulangkan dokumen-dokumen hartanah. Encik K bangun membela maruah bakal isterinya, Puan Z.

Pelik dunia ini bila hati dah suka. Tak payah la cakap apa-apa lagi. Bagai mencurah air di daun keladi. Bila orang muda bercinta lain caranya. Bila mak bapak bercinta, hmmm...

Selepas bertunang, Encik K membawa Puan Z dengan ditemani anak Puan Z ke Pejabat Tanah. Encik K mengisi borang 14A Pindahmilik tanah dan beliau terus menandatangani borang tersebut di hadapan ADO.

Semasa masih dalam proses pindahmilik harta tersebut, maka Puan Z dan Encik K pun terus mengadakan majlis perkahwinan. Semuanya tampak berjalan lancar. Di dalam majlis tersebut, wakil Encik K membaca lot-lot tanah yang Encik K setuju menyerahkan kepada Puan Z sebagai balasan persetujuan Puan Z untuk berkahwin dengan Encik K. Terdapat juga lot-lot yang tidak dibaca atas permintaan Encik K untuk mengelak kemarahan anak-anak beliau.

Setelah bernikah, hidup mereka bahagia sekali. Selang beberapa bulan, tanah-tanah yang hendak dipindahmilikkan oleh Encik K kepada Puan Z telah dikaveatkan oleh anak-anak Encik K. Encik K membuka kaveat tersebut. Tetapi dikaveatkan sekali lagi oleh anak Encik K yang lain pula.

Encik K juga diajak oleh anak-anak beliau untuk kembali tinggal di rumah lama beliau. Lama kelamaan Puan Z ditinggalkan. Tanah-tanah tersebut tidak diserahkan kepada Puan Z. Malah wang hantaran dan mas kahwin pun masih belum dibayar oleh Encik K.

Fikir-fikirkanlah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...